Backpacken deel 2. Peru: Cusco - Lima - Trujillo - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Lindy Gijsbrechts - WaarBenJij.nu Backpacken deel 2. Peru: Cusco - Lima - Trujillo - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Lindy Gijsbrechts - WaarBenJij.nu

Backpacken deel 2. Peru: Cusco - Lima - Trujillo

Blijf op de hoogte en volg Lindy

24 November 2014 | Ecuador, Guayaquil

Voor de laatste keer een kort berichtje vanuit Peru, live vanuit het uitgestorven busstation in Trujillo. Vandaag zouden we om 24.00 de bus naar Ecuador pakken. Nadat Nadine en ik al om 22.00 op het station waren, omdat de poort om 22.00 zou sluiten, bleek dat wij de enige twee waren die ook werkelijk op tijd zouden komen. En zelfs 2 uur later waren er welgeteld 0 nieuwe reizigers bijgekomen. Privébus? Zou leuk zijn. Behalve dat dit Peru is en dingen nooit lopen zoals je denkt. Zo blijkt inmiddels dat onze bus een uur vertraging heeft, waardoor we dus 3 uur doodsaai zitten te wachten op het station. Ach, gelukkig hebben we elkaar. En laten we daar nog even van genieten voordat we over 1,5 week afscheid van elkaar moeten nemen. Gelukkig staan ons nog wat mooie tripjes te wachten in Ecuador! Maar nu eerst, terug naar Peru....

CUZCO
Nadat ik terugkwam van Machu Picchu, had ik nog 1 week op m'n vrijwilligerswerk. Vrijdag nog lekker met de kindjes gespeeld en geknuffeld en ze nog wat cadeautjes gegeven (inclusief een mooie oranje frisbee, waarvoor dank lieve teamgenootjes. Ik vind dat ik inmiddels wel genoeg aan m'n conditie heb gewerkt door achter die frisbee aan te rennen). Daarna kon ik dan lekker gaan genieten van m'n laatste weekend in Cuzco. Vrijdagavond kregen we ons certificaat van het vrijwilligerswerk uitgereikt en daarna tijd voor feestjes. Afscheidsfeestje, verjaardagsfeestje, laatste keer uit eten, laatste keer stappen, laatste keer free drinks, laatste knuffels en laatste koffietje met Yvette en Jasmin. Vol goede moed stapten Nadine en ik dinsdagochtend dan in de bus naar Lima. Nog goed duf van een weekend vol weinig slaap, hoopten we dat dat in ons voordeel zou zijn voor een 22 uur lange rit naar Lima.

LIMA
We wisten al dat deze busrit niet onze meest favoriete rit zou worden. 18 uur bussen zijn we inmiddels gewend, maar van echt bijna een hele dag in de bus zitten wordt niemand vrolijk. Zeker nadat we niet al te positieve verhalen hadden gehoord over dit traject. Denk aan overvallen, ravijn-instortende bussen en politie, chauffeur en criminelen die samenwerken. Als ervaren backpackers hadden wij er dus maar voor gekozen om een cheape bus waar vooral locals mee reizen te nemen. Daar valt immers niks te halen zou je denken. Helaas toch een flinke hartverzakking toen we rond de avond aan de kant werden gehaald door de politie. En toen er ook nog een aantal politiemannen strak in uniform binnenstapten stond het zweet ons helemaal in de handen. Gelukkig bleek het een of andere controle, waarbij alleen de mannen hun legitimatie moesten laten zien. Nadat we nog even hadden aangepapt met de chauffeur (kan nooit kwaad en is al helemaal niet moeilijk als twee blondjes), ging de bus weer verder. Na een hobbelige nacht tussen de bergen door, een paar keer vol op de rem omdat er een koe of een paard op de weg stond, én de film final destination op tv, waren we dan ook maar al te blij dat we na 23 uur veilig en wel Lima bereikten.
In Lima begon het volgende avontuur: op zoek naar een hostel. Want wij als ervaren backpackers zouden dat wel ff fixen. Nadat we er na een paar straten achter kwamen dat we te voet niet echt dichter bij een hostel zouden komen, toen toch maar een taxi gepakt. Gelukkig een nice hostel gevonden en daarna gelijk maar een beetje op ontdekking gegaan. Helaas hadden we de free walking tour gemist en dus zijn we maar eerst gaan kijken voor bustickets voor de volgende dag. 's Avonds zijn we nog naar het park geweest waar een hele leuke fonteinenshow werd gehouden.
De volgende dag wilden we poging 2 ondernemen voor de free walking tour. Helaas misten we die ook en dus zijn we zelf maar wat door de stad gaan wandelen. Kerkje hier, museumpje daar, pleintje erbij en zo heb je vanzelf half cultureel Lima gehad. Hoogtepunt was het museum over de Spaanse inquisitie en een rondleiding door de tombes/kerkers van de kerk, waardoor we soms eerder het gevoel hadden in een spookslot beland te zijn (zie foto's). 's Avonds nog een low budget diner voor twee en toen konden we alweer de volgende bus pakken.

TRUJILLO
Die volgende bus zou ons in 10 uur naar Trujillo brengen, noord-Peru. Daar kwamen we vrijdagochtend aan en konden we gelijk inchecken in ons hostel. In dit deel van Peru is veel gevonden over de pré-Inca's. Vrijdag bezochten we de tempel Chan Chan, van de Chimú, die hier leefden van 800-1400. Zaterdag bezochten we de tempel van de zon en de maan en het Moche museum. Deze bevolking leefde hier van 100-800. Na een interessante rondleiding, waarbij we ons afvroegen wat nou de toeristische attractie was (wij als 2 blondjes, of de tempels), besteedden we onze middag nog met een wandelingetje door de stad.

En nu zitten we dus nog steeds in Trujillo. Over een half uurtje komt (als het goed is) de bus, die ons in 18 uur naar Guayaquil, Ecuador, zal brengen. Daar zullen we dan 1 nachtje slapen, zodat we maandagochtend naar de Galapagos eilanden kunnen vliegen!! Daar zullen we heerlijk 10 dagen vertoeven en hopelijk de mooiste en gaafste dingen zien en beleven. Op woensdag 3 december vliegen we weer terug. Eerst naar Guayaquil, waar Nadine zal blijven. En ik zal dan doorvliegen naar Quito, om daar nog 3 dagen te blijven. Daarna vlieg ik door naar Costa Rica om m'n reis af te sluiten (wat raar om dit nu al te typen...). Tickets zijn geboekt, plannen zijn gemaakt. Het enige wat ik nog moet doen is 4 weken genieten!

Tot snel lieve allemaal! <3

P.s. Vanavond na 20 uur aangekomen in Guayaquil, morgen naar Galapagos!

• 24 November 2014 - 18:07

Irma:

Inderdaad, nog even heerlijk genieten en dan kom je weer fijn terug!! Ben heel benieuwd naar de mooie en leuke dingen die je nog gaat zien en meemaken.

Tot heel snel xxxxx

• 07 December 2014 - 09:28

Marianne De Jong:

Hoi Lindy,
    Gisterenavond was Stan bij ons om met zijn vrienden de vakantie te bespreken . Ik vroeg toen wanneer je terug kwam en dat bleek al vrij snel.(wat vliegt de tijd als je aan het reizen bent he)
    Ik hoorde dat je ook was aangemeld op deze site dus net even snel wat van je bijzondere ervaringen gelezen. Wat dapper van je dat je dit allemaal doet !
    Geniet nog van je laatste weken , en alvast een goede reis terug naar Gilze .

Marianne de Jong . (moeder van Thijs )