Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Lindy Gijsbrechts - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Lindy Gijsbrechts - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun

Blijf op de hoogte en volg Lindy

22 September 2014 | Argentinië, Buenos Aires

¡Hola mis amigos y amigas!

Alweer m'n tweede week in Buenos Aires die erop zit. Time really flies when you are having fun! Maar naast having fun ben ik natuurlijk ook bezig met een brave student te zijn. De Spaanse lessen gaan in een recordtempo door, dus alle lessen volgen en braaf m'n huiswerk maken blijft belangrijk. Inmiddels snap ik vooral een hoop meer van de taal. Werkwoorden, voorzetsels, voornaamwoorden en een heleboel nieuwe woorden zijn al voorbij gekomen. Zorgt ervoor dat vooral het luisteren en lezen al een stuk beter gaat, maar het zelf spreken gaat helaas nog niet zo snel. Two more weeks to go!
Oké, dan nu terug naar het fun gedeelte. Let's go back to vorig weekend. Op vrijdag na school hadden we tangoles. Super leuk en grappig om te doen, maar ook echt heel moeilijk om alle stapjes te onthouden! We hadden les van een echte Argentijnse tango-danser, maar waren gelukkig wel alleen met studenten. Tot nu toe dus nog geen pirouettes maken met onbekenden ;) Vrijdagavond ben ik met Nadine, Tobi en Joyce uit eten gegaan en wat gedronken in Palermo, de hippe wijk van BA met tientallen terrasjes, barren en clubs. Zaterdag heb ik samen met Nadine een walking tour door de stad gedaan, waarbij we lekker toeristisch de hoogtepunten van BA hebben gezien. 's Avonds gingen we voor het eerst op stap met de groep, nadat we eerst uit eten waren geweest. Het stappen is hier nogal anders dan in NL. Stappen komt hier pas op gang rond 3.00 uur en de clubs sluiten pas tegen 7 uur. Daarom gaan we steeds pas om een uur of 11 uit eten. Er wordt veel Spaanse, salsa/reggaeton muziek gedraaid, waarbij ook de mannen veel fanatieker staan te dansen dan in NL. Zaterdagavond dus lekker gedanst tot in de vroege uurtjes en zondagochtend eindelijk kunnen uitslapen sinds m'n vlucht! Zondagmiddag zijn we nog naar de markt in San Telmo geweest, een van de oudste wijken in BA, maar het regende ongeveer net zoals het in Nederland zou regenen, dus van de gezellig sfeer die er zou moeten hangen hebben we weinig gemerkt. Toen dus maar lekker op tijd naar huis en naar bed.
Maandag natuurlijk weer op tijd uit bed om naar school te gaan en 's middags kregen we een rondleiding door San Telmo. Dit keer wel met lekker weer :) Ook de rest van de week was het heerlijk zonnig, dus ik heb dinsdag met Nadine lekker een park opgezocht om daar in het gras te liggen. Aangezien Buenos Aires heel veel Italiaanse invloeden heeft, wordt gezegd dat ook het ijs hier heel goed moet zijn. Combineer m'n lievelingssmaken ijs (kokos, dulce de leche, american chocolat cookie, oreo, enz) met een zonnig plekje in het gras en je hebt de ideale vrije middag! Woensdagmiddag hebben we lekker in het zonnetje door de botanische tuinen gelopen en 's avonds maar weer eens uit eten. Donderdag hadden we kaartjes voor de bios gehaald. De film kostte maar 8 pesos, oftewel minder dan 80 eurocent! De film was totaal in het Spaans, zonder ondertiteling, dus een goede manier om het luisteren nog wat te oefenen. Goede oefening ja, maar doordat de film niet heel boeiend was, waren sommige delen voor mij echt niet te volgen. Ik ga maar gewoon verder met Gossip Girl met Spaanse ondertiteling (thanks Eef!), dat is toch nog meer mijn niveau ;).
Zijn we inmiddels al weer bij het weekend beland! Vrijdag hadden we tangoles numero dos. Helaas kwamen daar ook gelijk wat nieuwe dansmoves bij, dus ik heb het nog niet echt onder de knie. Maar oefening baart kunst, dus in december mogen jullie een dansje met me wagen :) 's Avonds maar weer eens uit eten en op stap. Helaas eindigde die avond voor mij zonder portemonnee en huissleutel... Balen dat ik gelijk in week 2 al ervaring mocht opdoen met de welbekende Argentijnse zakkenrollers. Zaterdagmiddag dus maar naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen, maar die stuurde me door naar het volgende bureau, omdat je hier per se aangifte moet doen in de wijk waar het gebeurd is. Omdat ze me daar waarschijnlijk alleen in het Spaans konden helpen, leek het me slimmer om volgende week terug te komen met iemand die beter Spaans spreekt. Gelukkig konden Evi en Manon me daarna opvrolijken met een skypemomentje! En daarna kwam Nadine nog heel lief thuis met een lekker citroentaartje :) Zaterdagavond gingen we al vroeg op pad want vanuit school werd een kroegentocht georganiseerd! Zondagochtend waren we niet veel waard, maar omdat we nog een uitje naar Tigre op de planning hadden staan en het lekker weer was, zijn we 's middags toch maar op pad gegaan. Na een uurtje met de trein kwamen we aan bij Tigre. Tigre is een eigenlijk een eilandje dat helemaal omringd is met riviertjes, dus we besloten om met een boot om het eiland te varen. Vanuit de boot hebben we een hele hoop schattige huisjes gezien, die door de rijke Argentijnen als vakantiehuisjes worden gebruikt. Helaas werd het al wel snel donker en moesten we natuurlijk op tijd de trein weer terug, dus meer hebben we niet van het stadje gezien.
Helaas zit het weekend er nu weer op en zal ik me weer braaf moeten gaan richten op m'n Spaanse lessen. Dus adios en hasta próxima semana. XXXX



Ps. Nog wat inside facts over Buenos Aires
- het Spaans is hier anders dan in Spanje en andere landen in Zuid-Amerika. De y en ll. worden namelijk uitgesproken als /zj/. Yo me llamo wordt dus /zjo me zjamo/. Daarnaast kennen ze de vosotros vorm niet en gebruiken ze naast tú nog vos. Ook zijn er een heleboel woorden die je in het Spaans wel kunt gebruiken, maar hier iets anders betekenen. Caliente betekent hier namelijk niet warm, maar horny. Roep dus niet te snel dat je het warm hebt in een volle metro ;)
- DE Argentijnse lekkernij is dulce de leche, een soort van caramel/chocopasta dat ze echt overal doorheen/overheen doen: ijs, pannenkoeken, op sandwiches, koekjes, koffie, etc. Aangezien snoep my middle name is kun je wel raden dat ik al een potje voor mezelf heb gekocht. Heerlijk 's ochtends op m'n brood of om toastjes (of gewoon je vingers) in te dippen. Ik ga nu alvast bedenken hoe ik straks nog 2 maanden lang een potje ga bewaren om aan jullie te laten proeven.
- naast dulce de leche zijn empanadas hier echt aan te bevelen. Dat zijn bladerdeeghapjes met allerlei vullingen: kaas, ham, kip, vlees, groente en natuurlijk ook te nemen met... Dulce de leche! Heerlijk als lunch!
- de straten zijn hier verdeeld in blokken. Elk blok is 100 meter. Mensen vertellen dus ook niet hoe lang iets lopen is, maar hoeveel blokken. Na elke 5 blokken komt een nieuwe hoofdstraat, waarna de straat ook van naam verandert. Helaas is deze "logica" niet aan mij besteed. Mijn richtingsgevoel werkt blijkbaar niet echt op het zuidelijk halfrond, aangezien ik al 100x verdwaald zou zijn als ik in m'n eentje was. Daarnaast hebben we al een paar keer een taxi moeten nemen, omdat de metro of bus toch niet zo reed als ik had uitgezocht. Best lastig als je dan in de taxi zit en je eigenlijk je eigen buurt en huisnummer niet weet...
- dit weekend is trouwens de lente begonnen hier, wat meteen te merken is aan het weer! Heerlijk zonnetje hier en zelfs m'n korte broeken zijn al uit m'n backpack gekomen :) Fijne herfst voor jullie allemaal!

  • 22 September 2014 - 23:04

    Evi:

    Wat een super leuk verhaaltje! Het is inderdaad nog maar 2 weken maar het voelt al veel langer, zoveel dat je hebt gedaan daar! Ik wil straks ook graag de tango van je leren Lin! Dus nog even goed oefenen hihi.
    Ik sta gewoon 2x in je verhaaltje! Wat een eer hihi. Ben blij dat wij je nog even hebben kunnen opvrolijken. Ik kan al niet wachten tot je volgende avontuur!
    Tot skype lieverd! X

  • 22 September 2014 - 23:42

    Irma:

    Wat heb je al een hoop geweldige (en helaas ook al mindere) dingen meegemaakt! Heel leuk om zo weer te lezen! Ik ben heeeel benieuwd naar de dulce de leche haha, hopelijk kun je het meenemen. Succes nog met het oefenen van de tango en het spaans, maar vooral genieten!! Xxxx

  • 23 September 2014 - 12:59

    Caarla En Pieter:

    Geweldig om dit allemaal te lezen. Je maakt heel wat mee daar. Nog veel succes met je studie en groetjes uit het zonnige Chaam xx

  • 23 September 2014 - 17:46

    Gerda:

    Zo te lezen heb je het prima naar je zin. Wij zullen hier wel gewoon werken. Druk programma zeg.
    Niet teveel in de kroeg hangen hè. Dat is niet goed voor je. Fijn om te lezen dat je al zoveel mensen kent.
    ik heb hier vandaag lekker een rustdag gehad en lekker met mika gewandeld. Die mist jou wel hoor,
    groetjes en een knuffel van mika

  • 23 September 2014 - 17:47

    Gerda:

    We missen nog wat foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindy

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 11252

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 18 December 2014

Zuid-Amerika

Landen bezocht: